fredag den 2. marts 2012

Brød med overvejende fin ølandshvede

Efter en uge, hvor jeg ikke har været i supergod form, er det igen tid til at bruge lidt af surdejen og høre maskinens hyggelige snurren, mens den gør det hårde arbejde for mig :)


Inspireret at Claus Meyer's opskrift på et ølandsbrød har jeg i dag bakset følgende dej sammen:


6 dl. vand
5 gr. gær
1 dl. lys surdej
1 tsk. maltsirup (jeg har ledt efter det længe, fandt det i Irma, og nu skal det testes)
3 tsk. flagesalt
100 gr. grov spelt
600 gr. fin ølandshvede


  • Bland vand, surdej, gær, maltsirup og salt
  • Tilsæt speltmelet
  • Tilsæt ølandshveden
  • Ælt først dejen i omkring 5 minutter på lav hastighed
  • Skru og for hastigheden og giv det yderligere 10 - 12 minutter 
  • Hæld den blanke, smidige dej ud på et meldrysset bord, skær det i 2 stykker og form blidt 2 brød ved hjælp af en dejspartel og melet
  • Læg brødene over i 2 hævekurve, drysset godt med mel, jeg bruger durummel til det formål
  • Vrid et tyndt viskestykke op, og sæt brødene i køleskabet i et døgns tid
  • Efter de ca. 24 timer, tager du kurvene ud af køleskabet og lader dem stå et par timer på køkkenbordet, med det stadig fugtige viskestykke over
  • Tænd oven, fyr godt op, 250 grader med en bagesten i oven og lad bagestenen blive godt varm
  • Brødene vendes forsigtigt ud på den brandvarme bagesten, og sæt et fad/en form med koldt vand ind i bunden af ovnen
  • Brødene bages i 20-25 minutter, men hold godt øje med dem


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar