onsdag den 14. marts 2012

Rughavrebrød med figner

Min dejlige veninde Bodil har fødselsdag, så på lørdag skal vi til pigebrunch. I år skal min fødselsdagsgave til hende være, at jeg bager en masse dejligt brød til brunchen. 


Da jeg ikke kan stå med det hele lørdag morgen, har jeg snydt lidt og smidt lidt i fryseren, så kan det lunes lørdag hos hende.


Et af de brød jeg har bagt, er det dejlige Rughavrebrød med figner, en opskrift jeg har fra Rikke Grybergs "Byens bedste brød og kager", hvorfra jeg også var blevet inspireret til ale og honningbrødet.


Den eneste tilføjelse jeg har gjort er, at jeg brugte lidt af min lyse surdej, den skulle nemlig fornyes :)


Her får du opskriften:
15 gr. gær
1 dl. lys surdej (kan udelades - så skal du bare bruge lidt mere gær)
3 1/2 dl. vand
4 dl. ymer
1 spsk. sirup
2 tsk. flagesalt
600 gr. italiensk hvedemel tipo 00
250 gr. rugmel
150 gr. havregryn
1/2 dl. olivenolie
100 gr. tørrede figner, skåret i fine tynde skiver
Og så lige lidt ekstra havregryn til drys


Du rører gæren ud i vand, ymer og surdej og lader det hvile lidt. Derefter tilsætter du sirup, salt, hvedemel, rugmel, havregryn og olivenolie. Til sidst tilsætter du de fintskårne figner.


Dejen æltes stille og roligt de første 3 minutter, så skruer du op for hastigheden og giver dejen 10 minutter mere. Når dejen er æltet færdig, hviler den i skålen 20 - 30 minutter. 


Nu skal du forme dejen til 2 bowlingkugler, som hæver til dobbelt størrelse på køkkenbordet, under et fugtigt, opvredent viskestykke. For mig tog det tæt på 4 timer, men hold øje med dem, så de ikke overhæver.


Lige inden brødene bages, giver du dem et et fint drys mel, skærer forsigtigt 12 snit rundt i kanten af hvert brød og giver dem et drys havregryn.


Du varmer ovnen op til 250 gr. med en bagesten i ovnen og sætter brødene ved siden af hinanden og giver dem ca. 25 minutter, med et fad med iskoldt vand i bunden af ovnen.


Og her ser du de færdige brød:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar