mandag den 5. marts 2012

50/50 focacciabrød

I dag er jeg hjemme med en mavesyg dreng. Ovenpå en laang nat trængte jeg til den form for trøst et godt brød er garanti for.


Så nu har jeg slået en skøn dej op til focacciabrød.


Jeg brugte:
1 dl. mørk surdej (den trængte til at blive brugt)
10 gr. gær, hvis ikke du bruger surdej, øger du bare gærmængden til 20 gr.
6 dl. vand
1 dl. olivenolie
20 gr. flagesalt
500 gr. italiensk hvedemel tipo 00
400 - 500 gr. fin ølandshvede


Salt
Rosmarin, gerne frisk
Olie
Vand


Bland surdej, vand, gær og olie. Lad det stå lidt, gærcellerne kickstarter
Tilsæt salt og melet, men hold ca. 100 gr. ølandshvede tilbage, dejen må ikke blive for tung.


Jeg æltede dejen 4 minutter på lav hastighed og 10 minutter på høj hastighed. Så var dejen glat, elastisk og lidt fugtig. Lad dejen hæve under et fugtigt, opvredent viskestykke på køkkenbordet i ca. 3 timer eller til ca. dobbelt størrelse.




Når dejen er hævet til dobbelt størrelse hældes den over i en bradepande ca. 25 x 40cm. Lav en blanding af lige dele vand og olie, tilsæt rosmarin og salt og fordel blandingen over dejen mens du med fingrene trykker dybe huller i dejen.




Dæk dejen til og lad det hæve en time på køkkenbordet og bag det så ved 220 grader i ca. 25 minutter.


E presto :)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar