lørdag den 17. marts 2012

Fødselsdagsbrunch

I dag var jeg til brunch ved en kær veninde, som fejrede fødselsdag. Hun havde ønsket sig at jeg ville bage brød, hvilket jeg selvfølgelig rigtig gerne ville :)


Jeg tilhører den skole, som tænker at der i hvert fald skal være rigeligt, så jeg bagte og bagte. 


Med havde jeg et stort 50/50 focaccia, ale- og honningbrød, rughavrebrød med figener (opskrifter på disse kan I finde nedenunder), brød med appelsin, valnødder og krydderier og ikke mindst nogle rigtig dejlige brunchboller med tranebær og hvid chokolade. 




Jeg havde oprindelig en opskrift jeg ville teste, men da jeg skulle lave dejen, havde jeg ingen af de ingredienser jeg skulle bruge - altså lige bortset fra hvid chokolade og tranebær ;) Hvad siger det lige om mit fokus?


Men jeg fik bakset noget sammen, og resultatet blev rigtig godt. Lidt som kage bare ikke så sødt og ikke helt så usundt.


Her kan I se hvordan jeg lavede dem (obs. det er en stor portion):


1 l. vand
20 gr. gær
2 spsk. sirup
3 tsk. flagesalt
300 gr. usigtet speltmel
300 gr. durummel
800 gr. hvedemel tipo 00
150 gr. soltørrede tranebær
200 gr. grofthakket hvid chokolade af god kvalitet


Først rører du vand, sirup og gær sammen, lader det stå en 10 minutters tid og tilsætter så saltet. Melet røres i lidt af gangen, og til sidst ryger tranbær og chokoladen i.


Jeg æltede dejen på maskinen, starte som altid langsom ud i 3 minutter, indtil alle ingredienser var blandet godt sammen. Så skruede jeg op for hastigheden og gav dejen 10 minutter mere. Herefter lod jeg dejen hæve koldt i ca. 7 timer. 


Dejen hældes ud på bordet, som er drysset med mel, og du laver nu ca. 28 boller, som hæver en times tid, drysses med lidt durummel eller tipo 00 inden du bager dem i en brandvarm ovn, 250 grader, i ca. 12 minutter. 


Ps. som du kan se bagte jeg bollerne i muffinsforme, dels fordi det ser lidt festligt ud, og dels fordi det hvide chokolade har det med at smelte let og løbe ud på pladen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar