søndag den 4. marts 2012

Tøm poserne brød, bagt i PYREXfad

Søndag morgen, jeg har lyst til at bage, surprise :)


Hvad skal jeg bage idag? Jeg har lyst til at eksperimentere lidt, og arbejde ud fra, hvad jeg har af halvtomme poser i skabet.


Jeg fandt følgende ingredienser frem:


1 dl. lys surdej
5 gr. gær
6 dl. vand
3 tsk. salt
1 tsk. maltsirup
200 gr. kæmpedurum/kamut
ca. 450 gr. tipo 00 mel
1 håndfuld sesamsfrø - ristet let på en tør pande


Surdej, vand, gær og maltsirup op i skålen, rør det sammen og lad det stå lidt, ca. 15 minutter, det vækker gærkulturene lidt til live synes jeg. Men det kan være en fiks idé jeg har :)
Tilsæt så kæmpedurum, de ristede sesamfrø, salt og tipo 00 melet.
Rør det sammen ved hjælp af røremaskinen, laveste hastighed en 5-6 minutter, og derefter skruer du op for hastigheden og kører den 10 minutter mere. Dejen skal være meget elastisk og ret fugtig.
Lad dejen blive i skålen, læg et vådt, opvredet viskestykke over og sæt dejen i køleskabet. Jeg har brug for brødet i aften, så jeg lader den stå i køleskabet i omkring 8 timer. Den må meget gerne stå endnu længere, det passer bare ikke for mig lige i dag.


Dejen tages ud og hjælpes meget forsigtigt ud på et meldrysset bord. Alt det dejlige luft skal forblive i dejen. Vend dejen rundt ved hjælp af en bagespartel eller hvad du har og sørg for at den bliver dækket godt med mel på alle sider.


Lad den ligge på bordet, tildækket med viskestykket. Nu tænder du ovnen, op på 250 grader med den og fra starten sætter du PYREXfadet med låg/alternativt stegesoen med låg (husk at stegesoen skal være godt mættet med vand, helst nogle timer)/støbejernsgryden med låg ind i ovnen, 
så den bliver rygende varm.


Når ovnen har den rette temperatur, så giv den 15-20 minutter mere, inden du meget forsigtigt, og med tykke grydelapper, lemper brødet over det brandvarme  fad og læg låget på igen. Nu bager brødet ca. 30 minutter med låg på og derefter 10-15 uden låg.


Grunden til at jeg bruger PYREXfadet af glas, er at jeg og børnene synes det er sjovt at følge med i hvordan brødet hæver :) 


Jeg har oplevet at man skal bruge et fad, gryde eller stegeso, som lige kan rumme det færdige brød. Det må altså ikke være alt for stort i forhold til dejen, brødet. Tænk at det hæver til dobbelt størrelse, så kan de beregne størrelsen på fad/gryde. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar