tirsdag den 20. marts 2012

Legedag, resultat: Hasselnødde appelsinbrød med maltmel

I dag fik jeg endelig fingrene i maltmel :) Jeg har ledt efter det, og fandt det i Salling. For et par uger siden købte jeg maltsirup, og det har jeg eksperimenteret med med fin succes synes jeg, så nu er jeg spændt på, hvad maltmelet vil gøre af gode ting for mit brød.


Det skulle selvfølgelig testes med det sammen, så efter et hurtigt blik i skabe og skuffer tegnede der sig et billede af, hvad jeg ville bage. Et brød med ølandshvede, kamutflager, spelt, hasselnødder, appelsinskal og selvfølgelig maltmelet.



Opskriften får I her:


1 dl. lys surdej
10 gr. gær ( hvis ikke du har en surdej, bruger du 15 gr. gær)
2 spsk. honning
1 liter vand
2 spsk. flagesalt
2 tsk. maltmel ( jeg må prøve mig lidt frem, idet jeg ikke helt ved hvor meget jeg skal bruge. Starter derfor lidt forsigtigt ud)
100 gr. kamutflager (alt. speltflager eller havreflager)
200 gr. fuldkorns speltmel
650 gr. fin ølandshvede
300 gr. italiensk hvedemel tipo 00
100 gr. hasselnøddekerner
Fintreven appelsinskal, af ca. en kvart økologisk appelsin


Dag 1:


Start med at blande surdej, gær, honning og vand. Lad det stå lidt, en 20 minutters tid.


Tilsæt de øvrige ingredienser, og bland det langsomt i maskinen eller ælt dejen stille og roligt i 3 - 4 minutter, derefter skrues der op for hastigheden eller musklerne i yderligere 10 minutter.


Del dejen i 2, og put dem i et par hævekurve eller et par skåle og stil brødene i køleskabet i 12 - 16 timer.Husk, hvis du bruger hævekurve, at dejen skal være godt vendt i mel, så dejen slipper kurven let. Og dæk hævekurvene med et fugtigt viskestykke.



Og mens dejen hviler trygt i køleskabet - slapper jeg lidt af og vender tilbage i morgen, hvor brødene skal bages :) 


Dag 2:


16 timers hævning, var det der skulle til denne gang. Dejen var hævet til dobbelt størrelse og fremviste de fineste små luftbobler.



Jeg kom bagestenen ind i ovnen, og skruede som sædvanlig op på 250 grader og lod ovnen blive varm, og så lige lidt ekstra varm :)


Imens stod dejen på køkkenbordet og vænnede sig lidt til varmen. Brødene var for store til at blive bagt på samme bagesten, og da jeg endnu ikke har to bagesten, fordi jeg leder efter en i støbejern, måtte jeg bage dem af to omgange.


Først dryssede jeg toppen af dejen i kurven/skålen godt med durummel, så vendte jeg den ud på på en bagespade, og så blev den ligeså forsigtigt kørt ind på den brandvarme bagesten. Som jeg plejer, placerede jeg et fad med iskoldt vand i bunden af ovnen for at generere lidt damp.


Det ene brød var lidt mindre end det andet, og det fik 23 minutter i ovnen, det store fik 26 minutter, og så smukke blev de:



Maltmelet opfylder i hvert fald det ene formål: sikke en flot farve brødene fik :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar