søndag den 10. juni 2012

Svedjerug/Hvedebrød

Da mine drenge ikke er de store rugbrødsspisere, og jeg længe har haft lyst til at bage med Svedjerug, har jeg i dag eksperimenteret lidt med den melsort.


Jeg bagte et par brød med Svedjerug, hvedemel og græskarkerner og de blev fantastiske, så jeg deler opskriften med dig:


1 dl. mørk surdej
7 dl. vand
3-4 gr. gær


Disse ting røres sammen og står i ca. 20 minutter, og imens vejes melet af.


300 gr. Svedjerug
Ca. 650 gr. hvedmel
2 små håndfulde græskarkerner 
2 spsk. salt


Disse sidste ingredienser røres i lige så stille et par minutter, så skruer du op, og giver den max gas til dejen slipper kanterne af skålen,  i dag hos mig, tog det ca. 10 minutter.


Hæld dejen i en oliesmurt skål og lad den hæve ude på køkkenbordet, med låg på i ca. 5 timer, eller til den er hævet til dobbelt størrelse.




Dejen hældes ud på et køkkenbord drysset med et tynd lag mel og nu spænder du forsigtigt dejen op, ved at skubbe den forsigtigt ind under sig selv. Du kan se at den bliver spændt op og står og "bævrer" lidt. Hak dejen over i 2 brød, som lægges på hver sin bagespade, drysset med majsmel eller durummel.


Giv brødene et fint drys mel og rids dem hurtigt i et krydsmønter, lige inden de kommer ind i den brandvarme ovn, som er 250 grader varm. Rul dem forsigtigt ind på en varm bagesten og stil samtidig et fad med vand ind i bunden af ovnen for at skabe damp.




Jeg bagte brødene af 2 gange og det brød, som kom sidst ind hævede faktisk lidt for meget på køkkenbordet, men det tog heldigvis flot revanche, da det kom ind i den varme ovn.


Begge brød fik ca. 35 minutter før de var færdigbagte.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar