mandag den 4. juni 2012

Bagekursus - lige det sidste

I Meyers Madhus arbejder de med en meget tynd surdej, modsat den jeg arbejder med herhjemme. Når surdejen er til at arbejde med skal den smage af "Yoghurt der er 3 dage for gammel" :)


Jeg vidste ikke hvordan yoghurt, som er 3 dage over udløbsdatoen smager,  men det gør jeg nu, for som en del af kurserne skulle vi smage på de forskellige surdeje :) Det var ikke nær så slemt som det lyder .... At vide hvordan de skal smage når de er bageklar er en fordel, da det er et ekstra parameter vi kan bedømme surdejens kvalitet på.


Vi lavede vores egen tynde surdej og fik med hjem, I ser den her nedenunder.



Jeg håber I kan få et indtryk af hvor tynd den er.

På vol.2 kurset lavede vi en Ølandsdej, som vi fik med hjem til at bage dagen efter. Jeg kom for sent i gang med at bage, så dejen var hævet for meget. Sådan kan det jo også gå, og jeg besluttede mig for at den fine dej, trods alt ikke skulle gå til spilde, så jeg bagte det og resultatet blive et lidt fladt brød, men heldigvis havde det en helt fantastisk smag :)

Som I kan fik den brandvarme jernplade jeg bagte brødet på, og dampen i ovnen brødet til rejse sig alligevel :) Høje temperaturer og damp gør underværker.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar