tirsdag den 17. april 2012

Spelt durumbrød med byggryn

Jeg har ikke tidligere bagt med byg, men vil nu prøve at gøre mig nogle erfaringer med det :) Starter forsigtigt ud med valsede byggryn kombineret med noget mel, som jeg ved giver et godt brød.


1 dl. lys surdej
2 tsk. maltsirup
8 dl. vand
5 gr. gær


600 gr. fint sigtet speltmel
100 gr. fuldkornsspelt
200 gr. durummel
100 gr. byggryn
2 spsk. salt


Surdej, vand, gær og maltsirup røres sammen. Det hviler 20 minutter imens jeg finder de andre ingredienser frem og får dem vejet af.


Så kommer de sidste ingredienser med i skålen og der røres stille og roligt i omkring 3 minutter før der skrues op for hastigheden og der æltes 10 minutter mere. Når dejen er færdigæltet køres et par spsk. olivenolie med, dejen slipper nu skålen let og skålen er let rengøre :)


Dejen kommes i en skål med låg og hæver ca. 6 timer i køleskabet.






Efter første hævning hældes dejen ud på bordet køkkenbordet og deles i 2, hvorefter du former 2 runde brød, uden at slå alt luften ud af dejen.


Dejen hæver nu ca. 2 timer på køkkenbordet, enten fritstående på bordet eller i hævekurve. Dejen dækkes af et fugtigt klæde mens det hæver.


Efter ca. en times tid tænder du ovnen på 250 grader, helst med bagesten i ovnen. Jeg har nu 2 bagesten, så jeg kan bage begge brød på en gang :)


Når brødene er færdighævede bages de ca. 30 minutter i den meget varme ovn. I bunden af ovnen sætter du et fad med iskoldt vand.


Resultatet blev fantastisk. Et velduftende, sprødt, saftigt og utroligt velsmagende brød :)






Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar