onsdag den 23. maj 2012

Bradepandebrød med 2 slags sesamfrø

I dag skulle jeg have brød med til et ostebord, og tænkte at jeg ville gøre det lidt let for mig selv og bage ét stort brød.


Jeg valgte at bage et brød, som i størrelse fylder den store bradepande ud, og efter et hurtigt kig i skabet var planen klar. 


Her får I opskriften:


1 dl. mørk surdej
6 dl. vand
5 gr. gær
1 spsk. honning
1/2 dl. olivenolie


Disse ingredienser røres sammen, og står i 20 minutter og hviler.


Dernæst tilsætter du:


300 gr. sigtet speltmel
200 gr. italiensk hvedemel tipo 00
ca. 400 gr. hvedemel
3 spsk. flagesalt
Ca. 2 små håndfulde lyse sesamfrø
Ca. 2 små håndfulde sorte sesamfrø


Til sidst:
1/4 dl. vand
1/4 dl. olie
1 stor håndfuld græskarkerne


Ælt disse ting i dejen stille og roligt i 3 - 4 minutter inden du gi'r den gas og ælter videre i ca. 10 minutter mere. Lad dejen hvile i 20 minutter i skålen inden dejen hældes i en skål, med lidt olivenolie i, vend dejen rundt så den bliver coated i olie. Derefter kommes låg på skålen og den kommes i køleskabet.


Jeg satte dejen i køleskabet klokken 19.00 og tog den ud klokken 9.00 næste morgen, og der var den hævet perfekt til dobbelt størrelse. Beklæd en stor bradepande ca. 30 x 40 cm., med bagepapir og hæld dejen over i den, fordel dejen ud i bradepanden med hænderne. 


Hæld græskarkerne ud over dejen, bland vand og olie, og fordel dette ud over dejen, du behøver ikke bruge det hele, jeg havde ca. halvdelen tilbage, og tryk samtidig græskarkerne lidt ned i dejen.


Dejen hæver nu tildækket på køkkenbordet i ca. 2 timer.




Til allersidst:
Jeg havde en fin ubehandlet honning i skabet, og lige inden brødet skulle ind i ovnen kørte jeg en tynd, fin stråle af den henover brødet på kryds og tværs.
Ristede græskarkerner og honning er et perfekt match :) Brødet bliver ikke sødt af det.


Brødet bages i en brandvarm ovn, varmet op til 250 grader. Efter de første 5 minutters bagetid, reduceres varmen til 225 grader og brødet bages i yderligere 25 minutter ca. - men husk at holde øje med det.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar